fredag 25 februari 2011

Ang. Faser

Jo, jag tänkte ta upp det här om faserna.
Jag säger inte att dom som använder sej av faser är dumma eller något, jag vill bara säga det går utan faserna.
Men om din häst inte lyssnar på dom lättaste trycken och så, vad gör man då?
Man börjar med att ta reda på vad som motiverar hästen, sen börjar man göra väldigt lätta övningar med hästen, och mycket beröm, när hästen tycker det är kul och är bra motiverad, när den vill förstå och är arbetsvillig, då kan du testa att ta lite i grimman, då kommer din häst backa, beröm och där har du det, det gick utan faserna.
Vill en häst så gör den som man ber den, vill den inte, då kommer den ignorera dej.
Fold kunde jag knuffa, knuffa, och verkligen knuffa, hon tog inte ett steg bakåt, nu idag, när hon var väldigt arbetsvillig tog jag lite, bara lite i grimman, och hon backade.
Vi har alltså inte tränat detta, eftersom hon inte velat backa, nu gick det.
//Nathalie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar